El Festival de Cine de San Sebastián en su edición en su edición 63 está consiguiendo, un año más, una enorme proyección internacional. Podemos encontrar en medios de comunicación de todo el mundo informaciones sobre las películas que se presentan, sobre los artistas y directores presentes en el evento y sobre el glamour de alfombra roja que acompaña siempre al Zinemaldia.  En resumen, es un evento que pone cada año, desde el lado más positivo, a los vascos en el mundo.

Nosotros no vamos a hacer una recopilación de ese tipo de noticias, pero no podemos dejar de recoger una mirada sobre este acontecimiento vasco de proyección global. Así que, entre las informaciones que hemos ido recogiendo, vamos a hacer una selección de noticias que nos han parecido de especial interés.

Informaciones que giran en torno a tres temas que nos parecen especialmente relevantes:

  • El papel que las administraciones y sus decisiones pueden tener en el apoyo al desarrollo de la industria cinematográfica. aunque nos quedamos con la duda sobre si se incluye el apoyo a producciones internacionales de que se hablaba en la edición de 2014.
  • El espacio que necesitan las culturas no “dominantes” en el campo de la cinematografía. En concreto el manifiesto que se ha presentado en el marco del Zinemaldia: Glocal, historias grandes, pequeños países.
  • Y dos visiones diferentes y muy interesantes sobre “lo vasco” que se han presentado en el Festival y que han atraído el interés de medios internacionales.

Esperamos que sean de vuestro interes.

Variety – 19/9/2015 – USA

San Sebastian: Basque Country Kicks in 30% Tax Shelter

Bizkaia’s EC approval open door to Gipuzkoa and Alava winning Commission thumbs-up for like systems.  As Txintxua Films prepares for the world premiere Monday of Asier Altuna’s family drama “Grandma” (“Amama”), a chronicle of modernization in a Basque rural world, the Basque film industry took a rain-check Saturday at the San Sebastian Festival on its own advances in introducing two key mechanisms fundamental for a modern industry: Tax breaks; and bank guarantee mechanisms.

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Variety – 23/9/2015 – USA

‘Glocal Cinemas’ Push Launched at San Sebastian

A manifesto –‘Glocal cinemas, big stories, small countries’ – for movies made in non-dominant languages was published Tuesday at San Sebastian by reps of institutions in 15 European countries and regions. was organized by the Department for Education, Language Policy and Culture of the Basque Government in collaboration with the Basque office of Creative Europe’s MEDIA program. main aims to “foster the cinema production and co-production in non-hegemonic languages,”, said Joxean Munoz, Culture Deputy Chairman of Basque government. For Munoz, ‘non-hegemonic languages” are “all languages spoken in Europe, apart from English, French, Italian, Spanish and German.” “Diversity is a value. We aim to defend a different cultural map in Europe, protecting cinemas in different languages to Europe’s strongest,” he added.

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Hollywood Reporter – 23/9/2015 – USA

‘Amama’: San Sebastian Review

This intense rural drama is the only Basque-language item in competition at San Sebastian. “If you want to be happy for a day,” says a Basque proverb, “get drunk. For a week, take a trip. For a year, get married.” And if you want to be thoughtfully melancholy for a couple of hours in the presence of images of striking beauty, watch Amama. An intense generation gap drama set in a remote area of northern Spain’s Basque Country, Asier Altuna’s visually sumptuous second feature about a family’s struggle to break loose from its past is sometimes ponderous but more often poetic, rolling with a slow cumulative power which means that by the end, most early doubts about hollow pretentiousness have been dispelled.

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Screen Daily – 22/9/2015 – Gran Bretaña

‘Pikadero’: Basque debut with a Scottish view

Pikadero, shot in Basque Country in the Basque language, marks the feature debut of Scottish writer/director Ben Sharrock and has its world premiere in San Sebastian’s New Directors section. He’s only 27 (and 26 when he shot the film), but the debut is remarkably assured, not least because he’s tapping into the nuances of another culture.

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