Atzo, Auschwitzeko Memorialak eta Museoak, egunero bezala, naziek kontzentrazio- eta sarraski-eremu hartan hildako pertsona baten argazkia partekatu zuten bere twitter kontuan. Atzokoan JiĻ Ć Popper izeneko etnia juduko txekoslovaco gazte batena zen. 1923ko uztailaren 21ean jaio zen Pragan, eta milioi bat lagunekin batera hil zuten nazien suntsitze-eremuan. 1943ko irailaren 6an Theresienstadten ghettotik eremu horretara erbesteratu zuten. 20 urte bete gabe zituen.
Aldez aurretik, gazte hau ez zela hil nabarmendu nahi dugu. Hil egin zuten, ezberdina da. Hemen ez gara istripuez eta gaixotasunez ari. Gorroto- eta sadismo-maila batekin bizitza modu antolatuan, Ā«industrialeanĀ», kentzen zitzaien pertsonez ari gara, erregimen totalitarioetan bakarrik aurki daitekeen bezala. Memorial honetako Twitter kontua berrikustea, gaiztakeria hutsa eragiten duten biktimei aurrez aurre jartzea da.
Baina oraingoan Holokaustoaren biktima baten bizitzaren eta hilketaren oroitzapenak alderdi susmagaitz bat izan du. Izan ere, JiÅĆ Popper gaztearen argazkianā¦Ā Donostiako Errealaren pin batekin agertzen da!
Tuita ikusi zuen Errealeko zale bat konturatu zen eta Twitter bidez erantzun zion. Hortik aurrera, aurkikuntzaren harriduraren ondoren, 1930eko hamarkadan gazte txekoslovaco batek euskal talde horren armarria eramateko arrazoiak bilatzen hasi ziren.
Harila atotxa.org webguneko Twitterrarekin deskorapilatzen hasten da. Azalpenaren haria beherago jaso dugu, threadreaderapp aplikazioak web orri gisa aurkeztua.
Diario Vascon azalpen oso bat eman du gaurkoan, Donostiako taldearen eta Pragako talde baten arteko topaketaren inguruan. 1923ko abenduaren 25ean eta 26an, klubak Pragako Deutscher-en aurka jokatu zuen, jokalari juduak zituen talde baten aurka. Hurrengo urtean, Errealak Pragan jokatu zuen.
Istorio honetan, Europak eta munduak hurrengo urteetan bizi izan zuten tragediaz blai dago guztia. Milioika lagunekin batera, nazien kontzentrazio-eremuetan hil zuten protagonista gazte hau. Pragako Deutscher desagertu egin zen juduez osatua zegoelako. Eta mundua buru-belarri sartu zen gizateriaren etapa beltzenetako batean.
Nazien kontzentrazio-eremuetako zigorrak eta hilketak jasan zituzten euskaldunak ere badaude historia honetan. Eusko Jaurlaritzaren zerbitzura erbestean zeuden euskaldunak munstroaren aurka jarri ziren. Batzuek, Hitlerren erregimenaren atzaparretatik ihes egiten zutenak lagundu zituzten, Red ComƩterekin elkarlanean. Beste batzuek, bizirik atera ziren juduei lagundu zieten, hala nola Capitan Steve eta Pan York tripulatu zuten euskal marinelen taldeak. Gernika Batailoia ere izan zen Frantzia askatzeko nazien aurka borrokan.
Baina beste euskaldun batzuk ere izan ziren, Francoren erregimenaren aldekoak, eta nazien garaipenak ospatu zituztenak. Garrantzitsua da horiek ere gogoratzea, gure historiaren parte baitira. Eta orain batzuek inoiz existitu ez zirela sinetsarazi nahi digutelako. Eta noski existitzen zirela. Matxinatuek eragindako gerran, diktadura osoan, eta baita orain ere.
1930eko hamarkadan, Hitlerren erregimenaren ispiritu totalitario eta suntsitzailea argi eta garbi marrazten ari zela, alde batetik nazien basakeriaren kontra zeuden eta beste alde batetik hauek txalotu zituzten euskaldunak zeuden. Lehenen artean euskal nazionalistak zeuden, ez baitzuten inolako erregimen totalitariorik txalotzen. Besteak, geroxeago, matxinatu frankistak elkartuko dituztenak ziren.
Ia gazte honek urteak betetzen zituenean, 1932ko uztailaren 17an, Bilboko elizetan liburu bat zabaldu zen, āJudaismoa, nazionalismoa eta komunismoaā izenekoa. Sabino Arana Fundazioak kontatzen digun bezala
Liburuxkak tesi bat aldezten zuen: EAJ formalki katoliko aldarrikatu arren, haren doktrinak eta ekintza politikoak, komunismoaren eta judaismoaren eragina errazten zuten. Difamazioaren egileek āEspainiako eskuinaren esparruan kokatuakā juduak gizarte garaikideko zepa gaitzesgarritzat jotzen zituzten.
EAJk protesta bat bidali zuen IruƱeako eta Gasteizko gotzainen aurrean eta Espainiako Estatuan Santutasuna zeritzonaren aurrean. Lehenengoak gutun labur batean erantzun zuen gaiaz inhibituz, izendatutako zentsoreek ere egiten zutela argudiatuz. Gasteizko gotzainak, Mateo Mugicak, 1932ko abuztuaren 8ko gutunean, liburuxka gaitzetsi egin zuen, protesta jeltzaleari arrazoia emanez, Ā«bere osotasunean eta bere balioespenetan faltsua dela, eta Elizaren arauen aurkakoa delaĀ» esanez .
Ia urtebete geroago, 1933an, EAJk, juduen aldeko keinu batek bere irudia honda zezakeela pentsatu ordez, Nazioen Elkartera bidali zuen -ONU- alderdiaren aurrekaria, Alemanian juduen jazarpenaren aurkako protestarik sendoena. Horrela dago jasota Bizkai Buru Batzarrak 1933ko ekainaren 27an Manuel de Irujori bidalitako gutunean, eta bere artxibo pertsonalean aurki daiteke.
Auschwitzeko Memorialaren eta Museoaren jatorrizko tuitarekin batera, Atocha.org-ek partekatutako informazioa jaso dugu, Diario Vascoren artikulua, Ainhoa Iglesiasek sinatua. Gainera, Mexikoko Mileniok bildutako albistea ere partekatzen dugu.
Azkenik, ez dugu iruzkin hau Europako historiaren zati hau gogoratzeak ematen digun tristura sakona transmititu gabe itxi nahi, eta basakeria totalitario haren biktima guztiengandik kandela bat piztu gabe; guk, euskaldunok, Ā«saiakera orokorĀ»aren parte gara. Haiek gogoratzeko, omentzeko eta etxera eramateko kandela.
21 July 1923 | Czech Jew JiÅĆ Popper was born.
He was deported to #Auschwitz from #Theresienstadt Ghetto on 6 September 1943. He did not survive. pic.twitter.com/8mUEM4MT52
— Auschwitz Memorial (@AuschwitzMuseum) July 21, 2020
Atoxa.org – 2020/7/22 – Euskadi
JiÅĆ Popper y el pin de la Real Sociedad
AtzoĀ @AuschwitzMuseum-Ā ek JiÅĆ Popper-ek errege insignia duen mutil judu baten argazkia atera zuenĀ agerian , Theresienstadt kanpalekura deportatu zuten lehenbizi eta hilabete batzuk geroago Auschwitz heriotza kanpamentura, irekitzen ari garen gauzak argitaratuko ditugu.
(Jarraityu) (Itzulpen automatikoa)
Diario Vasco – 2020/7/22 – Euskadi
Errealaren txapela memoriarako
JiÅĆ Popper zuenĀ izenaĀ eta Holokaustoaren biktima izan zenĀ . Aste honetan 97 urte beteko zituen, berazĀ , Auschwitz Memorialak Txekiar gazte honen biografiaren zati bat gogoratu du sare sozialetan egindako argazki batekinĀ . 1923ko uztailaren 21ean jaioa, Theresienstadt Ghetto-tik deportatu zuten 1943ko irailaren 6an heriotza kanpaleku gehienetara.
(Jarraitu) (Itzulpen automatikoa)
Milenio – 2020/7/22 – Mexiko
Royal Societyren atzetik istorioa Holokaustoaren biktima baten gainean
Duela gutxiĀ Auschwitz MemorialakĀ argitaratutako argazki bat agertu zenĀ nonĀ judu gazte batĀ agertzen zenĀ Real SociedadĀ futbol taldearen armarriarekinĀ .Ā HauĀ JirĆ Popper daĀ ,Ā holokaustoaren biktima izanĀ zena 1943an bere familiarekin batera.
(Jarraitu) (TraducciĆ³n automĆ”tica)
Last Updated on Abe 21, 2020 by About Basque Country