Raphael Minder Madrilen bizi den New York Times-eko kazetaria da, eta maiz idazten du Espainiako Erreinuarekin zerikusia duten gaiei buruz. Oraingo honetan haren artikuluak urrundu egin du egunkari iparramerikarra bere independentziatik eta irizpide propiotik, euskal gaiei dagokienez, hainbeste aldiz goraipatu duguna hemen.

Gai bereziki sentibera batekin egin du gainera, sinboloen gaiarekin. AEBko herritarrek beren nazioa ikurtzen duten sinboloei ematen dieten garrantzia ezagutzen duen edonork, harritu egingo dira gutxienik, zein arin idatzi duen kazetari honek euskaldunak identifikatzen dituen ikur nagusiaz, ikurrinaz.

Hasteko irakurleei oker esan die, esanez Sanfermin hauek lehenak izan direla ikurriña modu ofizialean Iruñeko Udaleko balkoian zintzilikatzen. Hori ez da egia, 1980an egin zuen, Iruñeko Udalaren osoko bilkura baten erabakiaren ondoren.

Ikurriña Iruñeko Udalean zintzilik 1980ko Sanferminetan
Ikurriña Iruñeko Udalean zintzilik 1980ko Sanferminetan

Akats horri gehitzen zaio beste hau, “juergazale” deitzea Sanfermin hauetan Iruñeko kaleetan ikurriñak eraman dituztenei. Zeren, bere artikuluan iradokitzen duela dirudiena ez bezala, nabarmena ez da ikurriña juergazale horiek eramatea, baizik eta juergan aritu ordez soilik, adierazpen askatasun bat, oinarrizkoa, baliatu izatea, bere aberritzat dutenaren bandera eramatea hain zuzen. Egintza horrek, eta hori (kurioski) ez du kontatzen artikuluaren egileak, aurreko urteetan arazoak izan zituen eta kolpe batzuk ere bai “ordenaren indarren” eskutik.

Alderatzeko ahalegina, Ikurriña eta Konfederazioaren bandera, ez da batere bidezkoa. Ez dago elementurik bi ikurren artean lotura egingo duenik, bi bandera izateaz gain. Kasu honetan intolerantzia ez dago Ikurriñaren aldean, baizik eta mende pasatxoan ahalegin guztia egin dutenengan, Nafarroan ikus ez zedin. Hain zuzen ere horiexek dira haiek debekatzeko legeak egin zituztenak. Lege horien oso antzekoak sortu zituen XVIII. mendean Britainia Handiko Gobernuak Ipar Amerikako Estatu Batuak sortu zituzten abertzaleen sinbolo eta egintzen aurka.

Azken batean, artikulu egokitik gutxi duena; New York Times-ekiko gure mirespena ez digu galarazten, baina kezka sortzen digu, artikulu horren egileak euskal gaiak jorratzeko duen eraz.

Antza ez du ulertzen Euskaldunen Herrialdeko eta Diasporako euskaldun guztien ikur bihurtu dela ikurriña.  Era berean, antza ez du ulertzen Sanfermin hauetan, azkenean, nafar guztiek ikur gisa dituzten guztiak Iruñeko Udaleko balkoian zeudela. Ez da batere kendu, dena, ezikusi (edo jazarpen) egin baitzieten Ikurriña beren ikurtzat zuen jendeari.denak jarri dira, egintza demokratiko eta integratzailea, aurreko agintari instituzionalen jarreratik bereizten

The New York Times – 10/7/2015 – USA

Another Flag Spurs Controversy, This Time in Spain

The running of the bulls this week in Pamplona, Spain , has produced its usual share of drama, including the goring of two Americans and one Briton on Tuesday.  But the controversy surrounding one of Spain’s most famous annual events has for once not focused exclusively on the dangers of dodging bulls hurtling down streets, but rather on the Basque flag that has been flying for the first time from Pamplona’s City Hall.

(Sigue) (Traducción automática)

 

anuncio-productos-basque-728x85-2