Ya habíamos hablado en una ocasión de él al ser incluido en una lista de las personas homosexuales más influyentes del mundo en 2012.

Acabamos de citarle al hablar de cómo una periodista de La Repubblica piensa que, cuando se habla del “País Vasco”, se habla de “España” . Pero esa era la parte “anecdótica” (por definirla de alguna forma) de lo que realmente es importante en la noticia.

Nos referimos a la razón por la que el diseñador Joseph Altuzarra ha modificado su logo para que esté basado en una tipografía vasca, o la razón que le ha llevado a que su nueva colección de primavera 2016, acaba de presentar en  la New York Fashion Week. Su reencuentro con sus raíces vascas.

La “cosa” está dando bastante que hablar ya que parece que llame la atención que haya descubierto ahora que “es vasco” o que tiene una “herencia vasca”. Como si eso fuera algo extraño, o como si la relación con tus raíces fuera grabada en el código genético y no hubiera necesidad de descubrirlas aunque tu vida se haya desarrollado en lugares lejanos a la tierra de tus mayores.

En ese aspecto, igual alguien tendría que explicarle a Mateo Schneier de The New York Times, para que entienda a que se refiera Altuzarra,  la historia de Maurice Ravel, el músico vasco que creció en París, influido por la cultura musical y los compositores que vivían en la capital francesa, pero que se sentía muy vasco.

Lo mismo que igual habría que recordarle a Laird Borrellli-Persson de Vogue, que las tradicionales alpargatas, conocidas en francés como espadrilles también se encuentran en el País Vasco continental.

Repasando los artículos también podemos ver que el error de la periodista de La Repubblica, no es algo aislado. Pero también podemos comprobar cómo otros medios lo explican bien o leer las explicaciones del propio diseñador sobre la “vuelta a parte de sus raíces”.

Nos encantan las “Seis razones para amar a Altuzarra” de Rebecca Lowthorpe en la web ELLE (Recogido en el resumen)

Les dejamos las referencias que nos han parecido más interesantes de las muchas que están apareciendo en los medios sobre esta presentación.

Nota: la información de taiwanés China Post, tiene fecha del 14 no por error, sino porque a la hora de escribir la notica en esa parte del mundo ya era “mañana”  (jugadas del “huso horario”)

China Post – 14/9/2015 – China

Pole dancers, celebs celebrate Wang’s 10th birthday

Basque culture inspired the collection from French-born designer Joseph Altuzarra, whose father’s family comes from the region. He got the idea from an exhibition by photographer Charles Freger that featured pagan costumes worn in Europe at festival time. “There was a whole section that was about all these Basque costumes … and that’s what started my thinking about Basque culture and about my heritage,” he said. “Actually, the new Altuzarra logo comes from Basque typography, so that’s something that I am much more aware of and that I think that I am very proud of,” he said.

(Sigue) (Traducción automática)

————————-

The New York Times – 13/9/2015 – USA

Altuzarra’s Fresh Lived-In Look

Altuzarra, Basque? News to at least this longtime spectator. So often is Joseph Altuzarra’s Paris upbringing cited as the root cause of his taste for urbane sensuality that the references tend to begin and end with that city. “I’ve always been Basque,” Mr. Altuzarra said backstage, laughing. And this season, he let it show. His colors (rusty pumpkin, mossy green, deep blue) and materials (burlap and linen) channeled it; he’s got a dab hand with an espadrille.

(Sigue) (Traducción automática)

————————-

Business of Fashion – 13/9/2015 – USA

Joseph Altuzarra knows a good book when he sees one. “Wilder Mann” was a 2012 compilation of French photographer Charles Fréger’s extraordinary, bizarre images of traditional costumes from pagan festivals around Europe. In its pages, Altuzarra found pictures of rituals in Basque country, between France and Spain, where his family has roots. That heritage was the start of his Spring collection.

(Sigue) (Traducción automática)

————————-

Vogue – 13/9/2015 – Gran Bretaña

Altuzarra: Moda In The Raw

“Discovering my Basque history – I had never explored it,” Joseph Altuzarra told me when I asked him about his inspiration before his show. The designer talked about his father’s roots in the Franco-Spanish region that is fighting for independence.

(Sigue) (Traducción automática)

————————-

US News/AP – 13/9/2015 – USA

ALTUZARRA RETURNS TO BASQUE ROOTS

Joseph Altuzarra decided to go back to his Basque roots for his new spring collection, conveying a casual, sun-kissed, beach-ready feel with lots of linen, lots of white, some shiny mother-of-pearl, and espadrilles for the feet.

(Sigue) (Traducción automática)

————————-

Wonderland Magazine – 13/9/2015 – USA

NYFW | Altuzarra SS16

32 year old Joseph Altuzarra went back to the North of Spain for this collection and delved into his Basque family history – the result? Earthy colours with a hint of fire, classic Spanish espadrilles sexed up with a stiletto (like you have never seen before!) and a beautiful pagan look that managed to keep the ‘Summer in Hamptons’ feel that graced Spring/Summer 2015, but departed from the glam and glitz of previous collections (fur, leather, metallics).

(Sigue) (Traducción automática)

————————-

ELLE – 13/9/2015 – Gran Bretaña

Six Reasons To Love Altuzarra

1) It’s Basque, baby: ‘This season began as an exploration of my Basque heritage,’ began Joseph Altuzarra’s show notes. Think raw, crinkled linens and dip-dyed colour but cast in the designer’s sexy, slithering shapes.

(Sigue) (Traducción automática)

 

 

Last Updated on Jul 23, 2017 by About Basque Country


Lagun iezaguzu aboutbasquecountry.eus mantentzen!
Help us keep aboutbasquecountry.eus running!
Ayúdanos a mantener aboutbasquecountry.eus

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.